The Last Nymph - Kap 1

Måndag. Redan? Tack vare solstrålarna som sken in genom mitt lilla fönster blev jag tvungen till att kisa efter klockan. Klockan var redan sju. Snabbt flög jag upp ur sängen och slet upp dörren. Korridorerna var överfulla med barn och tonåringar som sprang fram och tillbaka i deras skoluniformer.

"Försovit dig igen Emilyssa?" Jag behövde inte vända mig om för att se vem som nyss tilltalat mig. Istället suckade jag och brydde mig inte om att svara. Vad jag än skulle svara skulle hon genast ta illa upp av någon anledning och jag hade inte tid för mer än fyra timmars diskning. Självklart funkade inte den taktiken heller.

"Man svarar på tilltal!" röt syster Marie ilsket och tog tag i min axel.Andas Emilyssa, andas.

Jag drog in ett djupt andetag och andades sedan ut. Plötsligt hördes en duns mot golvet. Jag bet mig i läppen och kände verkligen sympati för personen som nyss tappat sin frukosttallrik i golvet. Den personen skulle förmodligen få ta itu med diskningen med mig. Jag gick ut mot köket där lilla Sammy var i full färd med att plocka ihop de krossade skärvorna som nu var utspridda över hela golvet.
"Snyggt jobbat Sammy!" utbrast Joan hånfullt. Jag blängde ilsket på Joan. Hon må se ut som en ängel med sina mörkblå ögon och blonda lockiga hår, men alla på barnhemmet visste hur lömsk hon var. Barnhemmets lilla tjallare."Akta så att du inte skär dig, Sammy", sa jag milt och böjde mig ner för att hjälpa henne med att plocka upp skärvorna. Golvet var fullt med flingor och utspilld mjölk.

"Emilyssa, sluta hjälp Sammy! Hon ska rensa upp sin egen röra!"

"Hon är liten, hon kan skära sig", mumlade jag och försökte hålla tillbaka ilskan.

"Det är ingen ursäkt...", började syster Marie. Fan. Jag som hade lyckats så bra hittills. Ilsket vände jag mig om och spärrade ögonen i henne.
"Jag tänker hjälpa henne vare sig du vill eller inte! Du som är vuxen borde vara den som hjälper henne,men eftersom du är en sådan lat kossa och inte orkar det kan du väl i alla fall låta mig göra det!" röt jag. Jag hade aldrig tappat kontrollen på detta sätt förut och jag ångrade mig så fort jag uttalat orden. Jag.Var.Körd. Till min stora förvåning log hon. I alla mina sexton år på detta barnhem hade jag aldrig sett syster Marie le. Möjligen kanske ett hånfullt sådant, men detta leende var definitivt inte hånfullt. Det var... Åh,jag tror jag spyr. Det var äkta. Jag stirrade chockat på henne. Om hennes leende hade förvånat mig finner jag nog ingen tillräckligt bra beskrivelse av hur jag kände mig då hon plötsligt lade sin hand på min axel och sa
"Naturligtvis, låt mig hjälpa till." Jag tog ett steg åt sidan då hon böjde sig ner för att hjälpa Sammy. Drev hon med mig? Jag slängde en blick på Sammy och hon såg lika chockad ut som jag kände mig. Vi gav varandra en oförstående blick och jag bestämde mig genast för att utnyttja läget."Klä på dig nu, Sammy", sa jag snabbt. "Skolan börjar strax." Syster Marie sa inget utan fortsatte att plocka upp skärvorna i tystnad. Jag hade inte tid att lista ut varför hon bar sig åt som hon gjorde, så jag sprang snabbt där ifrån och lämnade henne bakom mig. Det blev till att skippa frukosten idag om jag skulle hinna göra mig i ordning. Jag gick in på den stora toaletten där det endast stod tre flickor som kammade håret på varandra. I vanliga fall brukade det vara ett dussintal av flickor här inne på morgonen men eftersom det var så sent så förmodade jag att de flesta redan stuckit. Jag drog snabbt av mig min stora t-shirt och ersatte den med den extremt fula skoluniformen. Samtidigt som jag kammade håret framför den stora spegeln betraktade jag mitt ansikte. Sedan suckade jag. Ingen finne. Inga mörka ringar under ögonen. Inget som störde min perfektion. Min hy var slät,blek och felfri. Som vanligt. Mina tjocka svarta ögonfransar ramade in mina isblåa ögon, liksom de perfekt formade mörkbruna ögonbrynen. Som vanligt. Jag var väldigt blek i hela ansiktet - ja , förutom på kinderna där jag hade en permanent liten rodnad som matchade mina plommonkyssta och fylliga läppar. Mitt mörka hår var blankt och inte ens i närheten av slitet. Som vanligt. En vanlig tjej skulle vara överlycklig av ett sådant felfritt utseende, det var jag väl medveten om. Själv såg jag det som en förbannelse. Jag hatade blickarna. De där snuskigt äckliga blickarna. För att inte tala om alla killar och till och med gubbar som alltid försökte vidröra mig på något sätt. Jag ryste till. Nej, jag ville inte se perfekt ut. Jag ville ha en stor näsa. Jag ville ha finnar. Jag ville ha buskiga och vilda ögonbryn och risigt hår. Precis som tjejerna i skolans schackklubb. De såg minst sagt gräsliga ut. Men de hade vänner som gillade dem för de dem var, och inte för att killarna dreglade över dem. De fick vara ifred, de fick vara osynliga och slippa en ständig bevakning och forskande blickar. Jag skulle göra vad som helst för att ha det så. Jag hade testat allt. Jag hade klippt av mitt hår, sminkat mig fruktansvärt, ätit en massa fet mat som tydligen skulle locka fram finnar. Mitt hår växte ut på en vecka, sminket smälte ihop med hyn och försvann och inga finnar dök upp. Jag hade till och med försökt göra något åt min lukt, för ja, hur otroligt det än låter så luktar jag naturligt gott. Som en slags blandning av ljuva rosor och passionsfrukt. Jag hade låtit bli att duscha på en hel vecka (och tro mig, att inte ha kontakt med vatten på så länge fick mig minst sagt att flippa ur) men trots det luktade jag fortfarande godare än någon annan, oavsett vilken exotisk parfym de använt. Det fanns inget jag kunde göra. Förutom att gå med en påse över huvudet vilket jag faktiskt gjort då jag var tolv år, men då fick jag en rejäl utskällning av mina lärare. Jag suckade ännu en gång och gjorde en grimas mot min spegelbild.

"Jag hatar dig",väste jag mellan tänderna och försvann sedan ut ur rummet. I hallen stod mina smutsiga converse i ett av hörnen. Jag körde snabbt ner mina fötter i skorna och slängde sedan väskan över axeln. Därefter slängde jag upp dörren och satte av mot närmaste busshållplats. Jag stönade högt då jag väl kom fram. De enda som satt på bänken var ett gammalt par. Vi pratar sjuttio eller åttio år. Jag såg mig om. Inga skolbarn alls. Bussjäveln hade gått.

"Underbart!" utbrast jag och det gamla paret såg nyfiket på mig. Just då var jag så irriterad och frustrerad att jag hade kunnat skrika något högst olämpligt åt dem, men jag fann inte rubrikerna "Sextonårig flicka gav gammalt par en hjärtattack" särskilt frestande att skapa. Jag lät min väska glida ner mot marken och började sedan släpa den efter mig uppgivet. Det skulle ta mig nästan hela fyrtio minuter att ta mig till skolan. Typiskt min otur.

"Ursäkta fröken...tjejen?" hörde jag en ungdomlig och halvt hes röst ropa bakom mig. Jag vände mig om och fick syn på en kille som satt på sin svarta moppe bara cirka tre meter ifrån mig. Jag kunde dock inte se hans ansikte eftersom han bar hjälm. 

"Ja", svarade jag otåligt. Fattades bara att något annat skulle uppehålla mig! Var jag inte redan tillräckligt försenad? Då tog han av sig hjälmen. Jävlar. Jag spärrade upp ögonen i chock. Jävlar. Jävlar. Jävlar. Allt jag förknippat med perfektion bleknade då jag såg honom. Jag såg ut som ett missfoster jämfört med den killen. Omöjligt. Jävlar. Jävlar.Jävlar. Jag stirrade in i hans ljusgröna och intensiva ögon. "Ja", kraxade jag igen, mållös över det som stod framför mig.

"Vet du var ...", han vecklade upp ett papper som han hållit i handen och läste osäkert upp namnet på min skola. "Mertull High". Han rynkade på ögonbrynen och jag skrattade.

"Jag antar att du menar Mertyl High", svarade jag. Han log snett och drog sin ena hand genom sitt svarta ruffsiga hår.

"Jo, så kanske den hette",medgav han.

"Jo ,det vet jag, jag går på den skolan. Ska du hälsa på någon där eller?" Säkert hans flickvän tänkte jag bittert. Han skakade på huvudet så hans ostyriga hår som slutade precis över öronen flög fram och tillbaka.

"Nej, jag ska börja där idag. Mitt i terminen, jag vet - inte särskilt smart, men jag har inget val." Han log halvhjärtat. Jag stirrade chockat på honom. Han.Skulle.Börja.På.Min.Skola.Åh.

"Vad kul att du ska börja på Mertyl High", sa jag artigt. "Som nybörjare lär du i alla fall ha en ursäkt till att du är sen,gör bara ingen vana utav det!" Vi båda skrattade åt min spelda stränga stämma.

"Jag ska göra mitt bästa. Men hur kommer det sig att du inte är skolan?" Jag gjorde en grimas och ryckte hopplöst på axlarna.

"Jag missade bussen och var faktiskt påväg till skolan innan du stoppade mig."

"Åh,förlåt mig", ursäktade han snabbt. Jag log självsäkert mot honom,vilket inte var något annat än en falsk fasad. Jag var allt annat än säker. Jag kände mig konstig. Nästan berusad. Jag kunde nästan höra min egen puls öka och känna hur mina kinder blev rödare än vanligt.

"Vad sägs om att vi gör en deal", sa jag och tog tre utmanande steg mot honom. "Du skjutsar mig till skolan och jag vägleder dig." Han log milt mot mig. Ett mjukt,fint och ömt leende. Jag dör.

"Det verkar som en rättvis deal. Hoppa på." Jag log brett mot honom och hoppade snabbt upp bakom honom.

"Jag är ledsen att jag inte har någon extra hjälm", sa han uppriktigt. "Men du kan ta min", han räckte mig sin hjälm men jag tryckte genast tillbaka den.

"Aldrig i livet, det är du som kör - du ska ha hjälmen. Sätt fart nu så vi inte blir allt för försenade!" Han tvekade men gav sedan upp och satte på sig hjälmen.

"Bäst att vi skyndar oss då", skrattade han. "Håll i dig ordentligt nu." Jag slängde mina armar runt hans midja och tryckte mig hårt mot honom samtidigt som jag tänkte; Mer än gärna.


Kommentarer
Postat av: Mirree

Ett ord, tre boksäver, en beskrivning



W.O.W!!!!!!!!!

2010-03-26 @ 21:28:47
Postat av: Anonym

sjukt bra! hoppas nästa kommer ut snart!

2010-03-26 @ 22:16:44
Postat av: sara

skiiiiiit bra!

2010-03-26 @ 22:36:34
Postat av: Josse

härligt med fortsättning =) undrar bara en sak... varför svärord? det känns så konstigt att man vet om svärord på ett barnhem..... kanske bara jag som är lite bakom (A)

2010-03-26 @ 22:51:30
URL: http://myrollercoasterlife.blogg.se/
Postat av: Elin - TayLight

as bra! hoppas nästa kapitel kommer snart, du är så duktig :D

2010-03-26 @ 22:54:11
URL: http://taylight.blogg.se/
Postat av: jasmine

Josse: Haha, Emilyssa är lite rebellisk av sig, fast svordomarna är mer det hon tänker, det är inte så att hon går runt och svär åt folk :)

2010-03-26 @ 22:58:37
URL: http://jaszes.blogg.se/
Postat av: Erika

SUPER BRA :D

2010-03-26 @ 23:00:06
URL: http://thevampireacademy.blogg.se/
Postat av: Bianca

Säger som förut, lägg ner BTM och skriv på tjejen!

2010-03-26 @ 23:03:16
Postat av: frida

SjUK BRA !!!!!!! När kommer nästa kapitel???

2010-03-26 @ 23:07:19
Postat av: Julia

bianca; nejnej nej;O



Men superbra! du är helt underbar Jasmine!

2010-03-26 @ 23:10:52
Postat av: Elin

Jättebra! :D

Dock lite väl många "twilight" inslag. ;)

2010-03-26 @ 23:16:34
Postat av: Jasmine

Elin: vad är det som är likt twilight i denna?;)

2010-03-26 @ 23:19:26
URL: http://jaszes.blogg.se/
Postat av: Emma

åh, du skriver otroligt bra! Sluta inte med BTM eller någon. Skriv på tjejen!

2010-03-26 @ 23:20:15
Postat av: Julia

Du är helt grym på att skriva så himla bra alltså!! <3<3<3<3<3<3

2010-03-27 @ 09:41:46
URL: http://twilightsaaaga.blogg.se/
Postat av: Anonym

skitt bra

2010-03-27 @ 10:45:23
Postat av: Jolina

Jätte bra! längtar redan efter fortsättningen..! :D <3

2010-03-27 @ 12:26:28
URL: http://www.nogg.se/twilightfanclub
Postat av: sg

Jätte bra kapitel!

Du är så jätte jätte duktig! :)

2010-03-27 @ 12:28:11
Postat av: Hanna

Grymt skrivet! jag har läst alla (eller jag tror det i alla fal..) dina saker och sånt, och de är superbra! De blir bara bättre. Snälla fortsätt!!

2010-03-27 @ 13:02:16
URL: http://lilladiktaren.blogg.se/
Postat av: Hedvig

sååå bra!<3333 längtar till nästa!<3<3

2010-03-27 @ 13:45:22
Postat av: Marre

aw, så sött.

Längtar tills nästa, detta borde bli en bok (H)

2010-03-27 @ 14:23:40
Postat av: Elsa

Super Super bra!

Du är... hmm... ja!

BÄST!

2010-03-27 @ 18:22:17
URL: http://rosaryggmassage.blogg.se/
Postat av: lisa

wohoooo, inte en minut för tidigt;)

2010-03-27 @ 18:32:29
URL: http://cherryberrykiss.blogg.se/
Postat av: sara s

she did it again!

woow asså på riktigt hur gör du?!!:D

2010-03-27 @ 18:36:05
Postat av: Lola

OMG...



Jag håller helt och hållet med Sara S - YOU DID IT AGAIN! Du äger Jasse :D

2010-03-27 @ 19:20:08
Postat av: Sara Hed

asså helt fantastiskt! Jag kan inte vänta till det nästa kapitlet kommer, om du frågar mig så ska du fortsätta skriva på en gång! xP <3

2010-03-28 @ 14:55:00
Postat av: Steff

Åååå så bra!!!! :D

2010-03-28 @ 15:45:32
Postat av: Anonym

ääälskar den. den blev förfan bättre än prologen och den var shitbra. håller med sara s o lola

YOU DID IT AGAIN!som alltid.

2010-03-28 @ 17:29:27
Postat av: Anonym

när kommer nästa kapitel? <33

2010-03-28 @ 17:30:33
Postat av: Anonym

Jaa... Vad ska man säha? :O

YOU DID IT AGIN! :D

När kommer nästa kapitel? ;) <33

2010-03-28 @ 18:32:42
Postat av: Anonym

love it! när kommer nästa kapitel?

2010-03-29 @ 20:54:51
Postat av: Bianca

Marre: Om hon lägger ut allt här är en bok helt världelöst, det är gratis att kolla här och det kostar att köpa en bok. Tvivlar att något bokförlag skulle vilja sälja det som en bok då...

2010-03-29 @ 22:41:54
Postat av: jlanar

åå vad bra den är när kommer nästa kapitel

?

2010-03-31 @ 13:39:45
Postat av: luke

Tjenare, allt bra idag? :)

2010-03-31 @ 13:54:42
URL: http://finestlight.se/luke
Postat av: Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Superbra!!

2010-03-31 @ 13:55:34
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: amira

omg omg omg !!! ja vill läsa mera . det e såååå spännande du e jätte duktig du måste bli författare näru blir äldre . jag kommer läsa varenda en om du blir författare jag har följt alla dina hitorier från cold fire behind the mistel till det här guu va ja älskar dina hitorierrrr!!!!

puss o kram Amira

2010-04-02 @ 19:16:33
Postat av: jjulia

lägg inte ut den här! ;o

skriv klart hela och skicka den till bokförlag istället, för den är sjukt bra!

DU är sjukt bra!

2010-04-03 @ 14:22:39
Postat av: Anonym

Skicka den här storyn till ett bokförlag, jag svär på GUD att du kommer att få napp. Du äger!! Din story äger!! Din hjärna äger!! Jupp, dina strumpor äger!! ( hahaha ta inte illa upp. Stinkande strumpor måste väl alla ha???)

2010-04-03 @ 18:58:16
Postat av: Emma

Otroligt bra skrivet! :o

2010-04-04 @ 11:00:57
URL: http://emmorin.blogg.se/
Postat av: Emmy

Hejhej jag har läst lite på dina andra berättelser på twilightfans bloggen och såg att du länkat till denna, jag älskade de andra berättelserna och denna verkar superbra också kommer det en fortsättning på denna? =)

2010-04-05 @ 13:08:44
URL: http://mizzmuzicfreak.blogg.se/
Postat av: Anonym

fortsätt skriiv! :D

2010-04-06 @ 10:42:23
Postat av: Anonym

SNÄLLA SÄG ATT EN FORTSÄTTNING KOMMER!! SNAART

2010-04-12 @ 20:38:11
Postat av: Anonym

Näääääääääääääääääääääääääääääär kommer nästaaaaaaaa kapitel ??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-04-18 @ 16:17:22
Postat av: Emma

När kommer nästa kp? kan inte vänta!

2010-04-22 @ 15:15:24
URL: http://skymmning.blogg.se/
Postat av: Elin

Jasmine: Att hon är extremt perfekt typ och så, och sedan själva känslan av twilight. ;) Eller kanske inte twilight, snarare BTM och CF. xD Fast det är nog bara det att jag förknippar dig med twilight. ;D Men iaf, superbra! :D

2010-04-25 @ 13:10:48
Postat av: Jasmine

Elin: Haha men det är inte bara vampyrer som förknippas med att vara vackra & perfekta, nymfer också:)

2010-04-28 @ 17:58:30
Postat av: Anonym

när kommer nästa? :)

2010-04-28 @ 18:43:36
Postat av: alice

Grymt bra! Vill läsa nästa kapitel, men du borde inte lägga ut det. Skicka den till ett bokförlag istället ;) Det förkärnar du

2010-05-04 @ 16:44:20
Postat av: lisa

kapitlet ägde, men bara en sak...

man har mellanrum EFTER punkterna ;D



hursomhelst kapitlet ägde

2010-05-04 @ 21:23:05
URL: http://cherryberrykiss.blogg.se/
Postat av: Alicia

Sjukt bra, min nya favorit fanfic!:D

2010-05-05 @ 18:21:29
URL: http://soccerforlife.blogg.se/
Postat av: Alicia

Inte fanfic, jag menade bok,berättelse eller historia!:)

2010-05-06 @ 19:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0